Logo Psoni

Festiwal Świat Mało Znany

Spotkania z Twórczym Życiem Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną „Świat Mało Znany”

logoSMZ

Świat Mało Znany” jest imprezą realizowaną przez PSONI Koło w Gdańsku cyklicznie od 25 lat. Jest to impreza artystyczna adresowana do twórców i artystów z niepełnosprawnością intelektualną z Polski i Europy oraz do szerokiego grona odbiorców społeczności lokalnej. Świat Mało Znany promuje potencjał i możliwości oraz osiągnięcia artystyczne osób z niepełnosprawnością intelektualną z różnych regionów Polski i innych krajów.

Działania realizowane w projekcie służą promowaniu pozytywnego wizerunku osoby niepełnosprawnej intelektualnie. Pragnąc odchodzić od powszechnie jeszcze stosowanych wobec osób niepełnosprawnych intelektualnie terminów: „dziecko” , „upośledzony” , „nienormalny”, „infantylny”, organizujemy działania , które mają na celu pokazanie rzeczywistego obrazu dorosłego, utalentowanego, potrafiącego sprawnie się komunikować i włączać się w inicjatywy integracyjne człowieka. „Świat Mało Znany” jest imprezą, która umożliwia osobom niepełnosprawnym integrację ze środowiskiem – wspólne warsztaty, koncerty, działania plenerowe realizowane z udziałem osób pełnosprawnych w otwartej przestrzeni, nie jest jedynie wspólnym występem na scenie. Kilkudniowa praca warsztatowa sprzyja integracji, wspólnemu zrozumieniu i poznaniu prawdziwego świata osób niepełnosprawnych. To niepowtarzalna okazja do współdziałania ze środowiskiem, z którym na co dzień większość z nas nie ma kontaktu. Uczestnictwo we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatne.

W 2019 roku Festiwal odbył się w dniach 11 – 15 czerwca. Została dofinansowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urząd Miasta oraz program europejski Erasmus+.

 

Oto program wydarzeń:

11 -14 czerwca – warsztaty

PSONI Koło w Gdańsku

Warsztaty taneczne – prowadząca Katarzyna Jackowska zespół Jazgodki

Warsztaty teatralne – prowadzący Jarek Rebeliński

Warsztaty muralu – prowadzący Maciej Salamon

Warsztaty fotograficzne – prowadzący Krzysztof Mystkowski

Warsztaty muzyczne – prowadzący Mikołaj Trzaska + Rabih Beaini

 

14 czerwca – przegląd teatralny

Europejskie Centrum Solidarności  

 

17.00 – Teatr Mimoto – „Teraz nie ty”

18.00 – Teatr Biuro Rzeczy Osobistych – „Instytut Pana B”

19.30 – Teatr Przebudzeni – „Istny Cyrk”

Pomiędzy spektaklami happening Teatru Razem – Wolno Mi Iść

 

15 czerwca  –parada happening

Złota Brama – Ul. Długa

12.00 – Parada – happening, przemarsz uczestników warsztatów w artystycznym korowodzie, przy muzyce bębnów ulicą Długą w kierunku Długiego Targu, zakończony happeningiem przygotowanym przez uczestników warsztatów i profesjonalnych artystów oraz koncertem zespołu Jazgodki.

 

15 czerwca – koncerty

Europejskie Centrum Solidarności  

19.00 – Koncert zespołu Caritas Capella

20.00 – Koncert zespołu Remont Pomp + Mikołaj Trzaska + Rabih Beaini + Ken Vandermark

 

Na wszystkie wydarzenia wstęp jest bezpłatny ilość miejsc ograniczona.

Strona Festiwalu – www.facebook.com/swiatmaloznany

Teatr Mimo To

Spektakl:  „Teraz nie ty!”

Scenariusz i reżyseria: Barbara Ziemkiewicz

na podstawie „Antygony w Nowym Jorku” Janusza Głowackiego

„(…) dzisiaj w teatrze jest co najmniej jedna osoba,

która niedługo znajdzie się na ulicy (…)”

Tragifarsa „Teraz nie ty!” to opowieść, którą każdy z nas mógłby odnieść do samego siebie. Nie wiemy tego, co może wydarzyć się jutro, za tydzień, za rok… i jakim stanie się nasze życie. Bezdomny bohater sztuki, jako Everyman odnosić się może do każdego, bez względu na to, jaką obecnie zajmujemy pozycję, pełnimy funkcję, kim jesteśmy… Nikt nie może być pewien tego, co przyniesie czas. Spektakl porusza fundamentalną kwestię godności i przynależności człowieka, w oparciu o doświadczenia w przestrzeni, jaką staje się dla bohaterów namiot bezdomnych w nowojorskim parku.

Bohaterami spektaklu jest grupa homelessów, która postanawia ‘zaczarować’ własną przykrą rzeczywistość angażując się w próbę wystawienia spektaklu o nich samych.

Teatr Biuro Rzeczy Osobistych

Spektakl: Instytut Pana B

Scenariusz i reżyseria: Zbigniew Biegajło

 

Spektakl inspirowany jest powieścią  Jakub von Gunten Roberta Walsera oraz osobistymi doświadczeniami występujących aktorów.

Do tytułowego Instytutu  trafiają osoby, które są niezdolne do samodzielnego funkcjonowania. Opresyjna atmosfera stworzona przez  despotycznego Pana B, który zarządza placówką  pozbawia  podopiecznych poczucia bezpieczeństwa.  Zapowiadany   przyjazd Najwyższego Komisarza ma być sprawdzianem, który może zmienić rzeczywistość. Pan B widząc w tym swoją szansę podporządkowuje osobistemu celowi każdy element życia  podopiecznych. Skuteczność swoich praktyk uzależnia od stosowania surowej dyscypliny według której najważniejsza jest troska o czystość i porządek. Znajdujący się  niekomfortowych warunkach wychowankowie podejmują próby walki o zachowanie poczucia godności.

 

Widzowie  Świata Mało Znanego  będą mieli okazję zobaczyć próbę otwartą okrojonej wersji spektaklu. Premiera  planowana jest na listopad 2019 roku.

Muzyka: Marzena Majcher

Scenografia, kostiumy: Agnieszka Szewczyk

Teatr Przebudzeni

Spektakl: Istny cyrk

Scenariusz: Zespół

Reżyseria: Monika Kazimierczyk i Dariusz Wychudzki

 

Przełamywanie duszy słonia, czyli najgłówniejszy etap tresury…

Polega to na zamknięciu kilkumiesięcznego słoniątka w bardzo ciasnym pomieszczeniu i przywiązaniu go linami oraz łańcuchami w celu całkowitego unieruchomienia. Następnie zadaje się ból i rany (bije się słonia) ostrą częścią haka po całym ciele – nawet w środku ucha – do momentu, aż słonik nie przestanie się bronić i krzyczeć. Gdy opadnie z sił oznacza to, że jego dusza została przełamana, a on jest gotowy do tresury właściwej. Połowa malców nie przeżywa.

Inspiracją do stworzenia spektaklu stały się osobiste przeżycia aktorów – sytuacje, wydarzenia, ludzie, słowa, zdania, epitety, jak również sytuacje i sceny, które Zespół napotkał na swojej twórczej drodze. Ponadto przy pracy nad scenariuszem cennym źródłem okazały się takie filmy, jak: „Człowiek – słoń”, „Cyrk Motyli”, „Dziwolągi” oraz książka „Jarmark Odmieńców”. Materiały te okazały się być adekwatne do doświadczeń aktorów i przesłania spektaklu. Jak dalece i przewrotnie można pojmować piękno i brzydotę, normalność i dziwaczność, świętość, obsceniczność i wolność..? Gdzie są granice do przełamania duszy? Czy zostały przekroczone? Odpowiedzią na pytania są: zdrowy dystans, humor, pasja, samorealizacja, poczucie wartości i wiary we własne siły – nawet tych najsłabszych stron.

Teatr Razem

Happening wolno mi iść
Reżyseria: Jarek Rebeliński
Słowo ‘wolność’ odmieniane przez różne przypadki: dla wolności – z wolnością – o wolność.

Wolność jest wrażeniem czegoś tak bliskiego, jak oddech. Ale… czy muszę oddychać? czy chcę? czy muszę być wolny/wolna? czy chcę? Może brak wolności też jest wyborem? Może wolność to brak komfortu?

 

MUSZĘ / CHCĘ – słowa klucze – ja – wybór

 

Wolno mi?

Wolno mi iść? Wolno.

Bez pośpiechu, bez normalności, w nienormalności.

 

A kiedy Cię spotkam i spojrzę na Ciebie? Co zobaczę?

Może to, co zobaczę wystarczy…

 

Nie szukamy odpowiedzi. Zadajemy pytania. Wolno nam. I chcemy się z Tobą spotkać. Twój wybór. Czy chcesz odpowiadać? Czy chcesz się z nami spotkać w pytaniu?

Zespół Jazgodki

Zespół Jazgodki powstał w 2005 roku we wsi Godki na Warmii. Powstał w kuchni. Jesień była ciepła, zima długa i mroźna, cóż było robić? Czy coś może rozproszyć lepiej zimowy mrok niż sztajerek o ósmej rano przy kawie i ostra rumuńska hora przy wieczornym winku? Na początku było nas dwie plus okoliczni muzycy spontaniczni, z którymi przewędrowałyśmy wszystkie okoliczne kuchnie. Potem te wędrówki wyszły poza kuchnie, poza okolice nasze najbliższe, potrzeba wspólnego grania prowadziła nas szerokim szlakiem nad górami i morzem, krętymi wiejskimi dróżkami i tajnymi ścieżkami dźwięków od szwedzkiego Gallivare aż do Ankary, od północy na samo południe Europy.

W repertuarze mamy tradycyjną i dawną muzykę z różnych epok i krajów Europy – szwedzką, duńską, węgierską, rumuńską, cygańską, bałkańską, polską, hiszpańską i sefardyjską z pełnym wachlarzem nastrojów – od zabawy, przez lirykę, po historie dramatyczne oraz taneczne rytmy. Chętnie gramy też muzykę miejską – stare walce, rzewne tanga – oraz repertuar całkowicie autorski, inspirowany muzyką etniczną.

Więcej o zespole – https://jazgodki.wordpress.com/o-nas/

Remont Pomp + Mikołaj Trzaska + Rabih Beaini + Ken Vandermark

Remont Pomp – zespół grający muzykę etniczną, awangardową i improwizowaną, który powstał w 2004 roku przy Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Gdańsku. Inspiracją zespołu jest muzyka etniczna z naciskiem na bogactwo muzyki afrykańskiej. Remont Pomp odkrywa także przestrzenie muzyki eksperymentalnej grając na przedmiotach na co dzień nie kojarzonych z muzyką. Jako przykład mogą służyć utwory wykonywane na stole, szklankach, kieliszkach, dzbanach czy też beczkach.

Zespół ma w swoim dorobku dwie płyty. Pierwsza pt: „Złota Platyna” wydana w 2012 roku została nagrana z Mikołajem Trzaską i Majkiem Majkowskim. Kolejną płytę pt: „Pomp Power” zespół nagrał z Mikołajem Trzaską, ukazał się ona w grudniu 2016 roku nakładem wydawnictwa  kilogram records. Dzięki tym spotkaniom muzyka zespołu na płytach zyskała bardziej free jazzowo, improwizowany charakter.

 

Remont Pomp zagrał wiele koncertów w trójmieście jak i innych miastach Polski. Grał również za granicą w krajach tj: w Izrael, Niemcy, Słowacja, Irlandia Półnpcna i Szkocja. Największym międzynarodowym osiągnięciem zespołu była ponad 2 tygodniowo trasa w Australii wraz z Mikołajem Trzaską, Rabih Behaini oraz zespołami The Useless Assembly, Tralala Blip, podczas której zespół zagrał 5 koncertów w: Sydney, Melbourne, Brisbane, Lismore i Wagga Wagga.

 

Remont Pomp współpracował także z muzykami takimi jak: Tomasz Antonowicz, Paweł Szamburski, Wacław Zimpel, Michał Górczyński, Ray Dickaty, Artur Majewski, Paweł Romańczuk (Małe Instrumenty), Olo Walicki, Raphael Rogiński, Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego czy Wojtek Mazolweski. W 2014 roku zagrał koncert z Kwartetem Ircha Clarinet Quartet na Festiwalu Unsound w Krakowie.

 

Zespół jest także odpowiedzialny za oprawę muzyczną spektakli Teatru Razem. Do tej pory wspólnie z teatrem współtworzył 12 spektakli.

Mikołaj Trzaska – urodzony w Gdańsku saksofonista i klarnecista basowy. Był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu – legendarnej Miłości oraz liderem Łoskotu. Gdy impet yassu wygasł, stał się jedną z czołowych postacią polskiej sceny improwizowanej. Realizuje się na gruncie free jazzu i muzyki improwizowanej. Jest liderem, międzynarodowego tria Volumen i kwartetu klarnetowego Ircha, członkiem Shofar – wykonujacego muzykę żydowską, Resonance – tentetu Kena Vandermarka oraz tria Riverloam, współtworzonego z brytyjskimi muzykami: Markiem Sandersem i Olie Bricem. Współpracuje z tuzami światowej wolnej improwizacji m.in. z Peterem Brötzmannem, Joe McPhee, Kenem Vandermakiem, Peterem Friisem Nielsenem, Stevem Swellem, Timem Daisy, Claytonem Thomasem, Markiem Tokarem, Magnusem Broo, Peterem Ole Jorgensenem, Per-Ake Holmlanderem, Davem Rempisem. Jest również kompozytorem muzyki teatralnej i filmowej (na stałe współpracuje z Wojciechem Smarzowskim) oraz tworzy projekt muzyczno-literacki z Andrzejem Stasiukiem.

Remont Pomp + Mikołaj Trzaska

www.remontpomp.bandcamp.com

Rabih Beaini – Urodzony w Libanie producent i DJ Rabih Beaini (wcześniej znany jako Morphosis) specjalizuje się w surowym, działającym na wyobraźnie, analogowym techno. W ubiegłym roku jego wytwórnia Morphine rozpoczęła prace nad kluczowymi (często pomijanymi) głosami w awangardowej muzyce elektronicznej i międzynarodowej.

Beaini tworzył emocjonalną i eksplorującą muzykę elektroniczną dla takich wytwórni jak: Sistrum Recordings (Detroit), M> O> S (Amsterdam) i Styrax (Berlin). Jego dwa ostatnie albumy; Albidaya, stworzone przez libańska wytwórnie label Annihaya i Dismantle/Music For Vampyr od wytwórnia Honest Jon’s podążają za jego docenionym przez krytyków debiutem w 2011 roku „What Have We Learne”, wyt. Delsin

Beani współpracuje z Upperground Orchestra, wielogłowicowym zespołem improwizacyjnym, który bada muzyczne tereny między elektroniką, techno i improwizowanym jazzem.

Jako producent współpracuje z Charlesem Cohenem amerykańskim improwizatorem i mistrzem syntezatora Buchla, Pauline Oliveros kompozytorką amerykańską, Pierre Bastien francuskim twórcą mechanicznej orkiestry, i wybuchowym indonezyjski duetem Senyawa.

Ken Vandermark – skasofonista, klarnecista

 

Od kilku lat, jeden z najważniejszych muzyków współczesnego jazzu. Rewelacyjnie sprawny saksofonista (przede wszystkim tenorowy) i klarnecista (przede wszystkim basowy). Jego gra na obu tych instrumentach, powoduje, że znaleźć się on powinien pośród najwybitniejszych przedstawicieli obu tych instrumentów we współczesnym jazzie. Winien być jednak postrzegany także jako animator jazzowej sceny. Wielość projektów, które prowadzi doprawdy imponuje.

Wczesny okres twórczości Kena Vandermarka, to współpraca z rockowym (czy lepiej powiedzieć avant-rockowym) w zasadzie zespołem The Flying Luttenbachers. Zresztą przez całe lata 90. aktywnie włącza się w działalność różnych zespołów awangardowej sceny rockowej, jak Gastr del Sol, czy Jima O’Rourke.

Równolegle z The Vandermark 5, Vandermark prowadzi trio DKV, w skład którego wchodzą Hamid Drake oraz Kent Kessler. Ten zespół, prezentujący akustyczne trio, ściśle nawiązuje do tradycji free jazzowe j, wywodzącej się z wczesnych form free, dorzucając jednak młodzieńczą witalność.

Bardziej rytmiczno-rockową postacią tria jazzowego prezentowanego przez Vandermarka jest Spaceways Incorporated, zespół z udziałem Nate’a McBride’a i Hamida Drake’a, powstały, by przypomnieć nagrania Sun Ra. Obecnie prezentujący już własną twórczość, jednak w dalszym ciągu słychać w nim rockową witalność wywiedzioną z „przebojów” Sun Ra. Niezależnie od tych projektów, Vandermark uczestniczy w nagraniach NRG Ensemble, w którym zajął miejsce jego twórcy Hala Russella.

Przygotowany, skomponowany i zaaranżowany przez Kena Vandermarka w roku 2007 projekt Resonance był  jednym z najważniejszych wydarzeń z zakresie szeroko rozumianej muzyki improwizowanej w Europie.

 

W ciągu kilku lat Resonance stał się niejako sztandarowym projektem Vandermarka, z powodzeniem koncertującym na prestiżowych festiwalach oraz nagrywającym znakomicie przyjmowane płyty. Muzycznie zespół przeszedł niejako naturalną ewolucję – od grającego skomponowane utwory bandu jazzowego do free-jazzowego ensemblu doskonale się rozumiejących i współpracujących ze sobą improwizatorów. Aktualnie Resonance jest znacznie bliżej stylistyki Chicago Tentetu Petera Brötzmanna niż klasycznych big bandów jazzowych.

 

Vandermark czynnie włącza się również w projekty powstałe przy współudziale muzyków amerykańskich i z kontynentu europejskiego: od kilku lat jest członkiem Chicago Tentet Petera Brötzmanna.

strona artysty:

http://kenvandermark.com/

Dziękujemy za wsparcie:

356d0906a24ee61467368201060f8c6f_XL

PFRON_nowe_logo_638x479

Gdansk

logo-plus_logo