Festiwal Świat Mało Znany

Spotkania z Twórczym Życiem Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną „Świat Mało Znany”.logoSMZ
„Świat Mało Znany” jest imprezą realizowaną przez PSONI Koło w Gdańsku cyklicznie od 23 lat. Jest to impreza artystyczna adresowana do twórców i artystów z niepełnosprawnością intelektualną z Polski i Europy oraz do szerokiego grona odbiorców społeczności lokalnej. Świat Mało Znany promuje potencjał i możliwości oraz osiągnięcia artystyczne osób z niepełnosprawnością intelektualną z różnych regionów Polski i innych krajów (w tej edycji weźmie udział grupa z Australii). Działania realizowane w projekcie służą promowaniu pozytywnego wizerunku osoby niepełnosprawnej intelektualnie. Pragnąc odchodzić od powszechnie jeszcze stosowanych wobec osób niepełnosprawnych intelektualnie terminów: „dziecko” , „upośledzony” , „nienormalny”, „infantylny”, organizujemy działania , które mają na celu pokazanie rzeczywistego obrazu dorosłego, utalentowanego, potrafiącego sprawnie się komunikować i włączać się w inicjatywy integracyjne człowieka. „Świat Mało Znany” jest imprezą, która umożliwia osobom niepełnosprawnym integrację ze środowiskiem – wspólne warsztaty, koncerty, działania plenerowe realizowane z udziałem osób pełnosprawnych w otwartej przestrzeni, nie jest jedynie wspólnym występem na scenie. Kilkudniowa praca warsztatowa sprzyja integracji, wspólnemu zrozumieniu i poznaniu prawdziwego świata osób niepełnosprawnych. To niepowtarzalna okazja do współdziałania ze środowiskiem, z którym na co dzień większość z nas nie ma kontaktu. Uczestnictwo we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatne.

Wydarzenia festiwalowe odbywające się w Gdańsku:

27.10.17

Koncerty w Centrum Św. Jana

19.00 – Zespół Na Górze

20.00 – Zespół Remont Pomp

21.00 – Zespół Rudely Interrupted (Australia)

28.10.17

Przegląd Teatralny w Teatrze Miniatura

18:00 – 18:15 – otwarcie

18:15 – 19:00 Teatr Biuro Rzeczy Osobistych – Moja Sprawa

19:20 – 19:50 – Teatr Ubogi Relacji – On i Ona. Bajka bez morału

20:10 – 20:40 – Teatr Zgoda – Autobus

29.10.17

Przegląd Teatralny w Teatrze Miniatura

18:00 – 18:30 Teatr Mimoto – BLATTA ORIENTALIS

18:50 – 19:20 – Teatr Kasablanka – Garb

19:50 – 20:20 – TeatRazem + Remont Pomp – Oni

 

Opis wykonawców:

 

Na Górze działa niezależnie, ma swoją bazę w Pile, w woj. wielkopolskim. Powstała w 1994 roku. W jej skład wchodzą m.in. osoby, które przez wyrozumiałe społeczeństwo są uznawane za niepełnosprawne (m.in. mieszkańcy DPS położonego na wsi pod Piłą). Obok nich, równorzędnie występują muzycy traktowani przez powierzchowne społeczeństwo jako pełnosprawni. Dzięki wspólnej działalności scenicznej postawili pod znakiem zapytania wszelkie tego typu etykietki, dystansując się do nich.

Najmocniejszą stroną zespołu są koncerty, na których ujawnia się ekspresja, żywiołowość jego członków. Z ważniejszych występów warto wymienić koncert w Pradze na festiwalu poświęconym respektowaniu praw człowieka na świecie (dochód przeznaczony na pomoc dzieciom w Czeczenii oraz uchodźcom z różnych państw), a także koncert na Marszu Równości w Poznaniu (demonstracji przeciwko dyskryminacji ze względu na rasę, wyznanie, płeć, ubóstwo, niepełnosprawność), organizowanym przez Skłot Rozbrat.

Pablopavo tak mówi o Na Górze: „Grałem z nimi i są rewelacyjni! Na żywo petarda i wulkan energii!”.

Na Górze – https://www.youtube.com/watch?v=6YZd8-dKIHE

Na Górze

Remont Pomp – zespół grający muzykę etniczną, awangardową i improwizowaną, który powstał w 2004 roku przy Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Gdańsku. Inspiracją zespołu jest muzyka etniczna z naciskiem na bogactwo muzyki afrykańskiej. Remont Pomp odkrywa także przestrzenie muzyki eksperymentalnej grając na przedmiotach na co dzień nie kojarzonych z muzyką. Jako przykład mogą służyć utwory wykonywane na stole, szklankach, kieliszkach, dzbanach czy też beczkach.

Zespół ma w swoim dorobku dwie płyty. Pierwsza pt: „Złota Platyna” wydana w 2012 roku została nagrana z Mikołajem Trzaską i Majkiem Majkowskim. Kolejną płytę pt: „Pomp Power” zespół nagrał z Mikołajem Trzaską, ukazał się ona w grudniu 2016 roku nakładem wydawnictwa  kilogram records. Dzięki tym spotkaniom muzyka zespołu na płytach zyskała bardziej free jazzowo, improwizowany charakter.

Remont Pomp zagrał wiele koncertów w trójmieście jak i innych miastach Polski. Grał również za granicą w krajach tj: w Izrael, Niemcy, Słowacja, Irlandia Półnpcna i Szkocja. Największym międzynarodowym osiągnięciem zespołu była ponad 2 tygodniowo trasa w Australii wraz z Mikołajem Trzaską, Rabih Behaini oraz zespołami The Useless Assembly, Tralala Blip, podczas której zespół zagrał 5 koncertów w: Sydney, Melbourne, Brisbane, Lismore i Wagga Wagga.

Remont Pomp – https://www.youtube.com/watch?v=2OxxQ05pzD0

Remont Pomp

Raphael Rogiński – Gitarzysta, kompozytor i wykonawca, improwizator, animator kultury, a także badacz folkloru muzycznego. Wykształcony jazzowo i klasycznie, edukację poszerzył o muzykologię i etnomuzykologię. Miks tych dwóch dróg jest wyznacznikiem stylu jego twórczości pod względem kompozytorskim jak i wykonawczym.

Głęboko związany z kulturą żydowską, prowadzi badania nad jej zapomnianymi tradycjami przekładając ich znaczenie na współczesność. Z tych poszukiwań wynikają dwa projekty których jest liderem: Shofar i Cukunft. Był także dyrektorem artystycznym festiwali przedstawiających nową kulturę żydowską, takich jak Tikkun, Varshe, Mizrach, jak i konsultantem w ramach projektów z nią związanych. Gra też muzykę turecką, beduińską, afrykańską, lapońską, perską, ormiańską i inne, występując z muzykami z tych miejsc. Muzyka Ameryki Północnej – blues i rock lat 60. – to następna znacząca część inspiracji Rogińskiego, która to przefiltrowana daje o sobie znać w zespołach, jak i koncertach solo.

Dogłębne analizowanie technik gitarowych, klasycznych gitarzystów bluesowych i znajomość instrumentarium lat 50. i 60. jest podstawą jego brzmienia. Z inspiracji muzyką eksperymentalną Ameryki (Harry Partch, Henry Cowell i inni) powstał zespół Spinalonga, a bluesową – Wovoka. Zgłębianie muzyki dawnej zaowocowało projektem „Rogiński gra Bacha”, w którym muzyka Bacha wykonana jest na gitarach preparowanych. Równolegle muzyk jest zaangażowany w projekty związane ze światową sceną nowego jazzu.

Raphael Rogiński – https://www.youtube.com/watch?v=3a4YQKvpXUs

Raphael Rogiński

Rudely Interrupted (Australia) to jeden z najbardziej unikalnych australijskich zespołów grająych niezależnego rocka. Od 2006 roku emitują w świat swoje niezwykłe i pełne energii brzmienia nagrywając płyty i koncertując po całym świecie. W 11 rok istnienia zespołu weszli z nowym nagraniem ‘Love You Till I Die’, promując go w Europie podczas koncertów w Niemczech, Szwecji i Polsce. Trasę wspiera Arts Access Australia, the Australian Council of the Arts.
W 2016 roku Rory Burnside i Rudely Interrupted byli nominowani do najbardziej prestiżowej nagrody w Australii: the Melbourne Music Prize.

Rudely Interrupted – https://www.youtube.com/watch?v=8I550mx8QlI

Rudely Interrupted

Teatr Biuro Rzeczy Osobistych

Spektakl: „Moja Sprawa”

Reżyseria: Iwona Siekierzyńska

Scenariusz: Radosław Paczocha

Kostiumy, scenografia: Izabela Stronias

Muzyka: Marzena Majcher

Kierownik zespołu BRO: Zbigniew Biegajło

Opis

Przedstawienie pt: Moja sprawa jest eksperymentem artystycznym angażującym niepełnosprawnych intelektualnie aktorów gdyńskiego Teatru Biuro Rzeczy Osobistych (BRO)  i profesjonalnych twórców teatru. Dramat jest konstrukcją teatru w teatrze, a zespół BRO pracujący nad sztuką centralną osią dramaturgii. W trakcie pracy nad spektaklem jedna z bohaterek dramatu, którą kreuje niepełnosprawna aktorka zachodzi w ciążę. Jest to opowieść o jej losie i skomplikowanej sytuacji rodzinnej.

Reportaż: https://www.youtube.com/watch?v=p6CO_kLzD8s

 O spektaklu:

Praca z tym zespołem jest wspaniała. To jest naprawdę mocna ekipa. Dużo się dzieje w improwizacjach, aktorzy BRO mają ciągle nowe pomysły, mierzymy się więc z klęską urodzaju. Staramy się tak opowiadać tę historię, by dotknąć tematu, ale nie oceniać, nie dawać gotowych odpowiedzi. Chcemy tylko się temu przyjrzeć – czasem z uśmiechem i humorem, czasem w sposób bardzo przejmujący. I tak właśnie przedstawić to widzom. Chcieliśmy, by siłą tej opowieści byli bohaterowie, by widz podążał za nimi i polubił ich na dobre i na złe. Iwona Siekierzyńska

 BRO (2)

Teatr Ubogi Relacji

Spektakl: On i Ona. Bajka bez morału

Reżyseria: Jacek Spica,

Scenariusz: zespół TUR.

Kostiumy: Gosia Golińska

Spektakl  „On i Ona. Bajka bez morału” to prosta historia kobiety i mężczyzny, którzy próbując do siebie się zbliżyć przechodzą ciężką drogę.

Teatr Ubogi Relacji

Teatr ZGODA

Spektakl: Autobus

Reżyseria: Agata Sidorek

Teatr Zgoda powstał w 2006 r. w Bemowskim Centrum Kultury.

Jego reżyserem jest Agata Sidorek, która mówi o Teatrze ZGODA jako o teatrze „z pogranicza”, ponieważ wychodzi on poza stereotypy, jakie mamy w swoich głowach    na temat tej formy sztuki.

Teatr współtworzy Zbyszek Gozdecki – specjalista od muzycznej oprawy spektakli, który przy kilku pierwszych spektaklach budował muzykę współpracując z aktorami i czyniąc  z nich współtwórców, a przy spektaklu „Autobus” zaprosił do działania kilku muzyków by razem przygotować muzykę na żywo.

O spektaklu:

Aktorzy Teatru Zgoda w spektaklu „Autobus” odsłaniają przed widzami kawałek swojego intymnego świata. W dwóch ujęciach, z dwóch różnych perspektyw opowiadają historię, której niewątpliwą zaletą jest jej szeroka dostępność, także dla odbiorców niewidomych     i niesłyszących.

Autobus część 1.

Teatr pozbawiony strony wizualnej, to wyzwanie. Nie ma gestów, mimiki, gry świateł. Scenografia ograniczona jest do minimum.
W takich warunkach otwiera się jednak przestrzeń, w której wydobywa się to, co w spektaklu może „zagrać” dla osób pozbawionych zmysłu wzroku. Doświadczanie cenne i niecodzienne, dla wszystkich.
Gdzie zabierze nas „Autobus” Teatru Zgoda? Dedykowany osobom niewidzącym, zabiera nas do … Strefy Mroku. Ci, którzy pamiętają serial już dobrze wiedzą, że będzie niezwykle. Podróżujemy w ciemności. Oczy są uśpione, ale nie jedziemy w kierunku zwykłego słuchowiska. Akcja, a raczej zwroty akcji wikłają większość naszych zmysłów. Usatysfakcjonowani być powinni i miłośnicy love story i ci, co się lubią bać.
Wdzięczny motyw podróży ma tu dość surrealistyczne oblicze. Niczym w intensywnym śnie płynnie zmieniamy okoliczności przyrody, lecz także stany emocjonalne. Czasem będzie to jazda bez trzymanki, bo jak inaczej w pół godziny znaleźć się nad morzem, gonić króliczka i uciekać przed potworem? Nie wszystko daje się wytłumaczyć – najważniejsze to otworzyć się na przeżywanie spektaklu i dać się pochłonąć zabawie.

Autobus część 2.

Już od marca 2017 r. Teatr Zgoda zaprasza na ciąg dalszy wspólnej przejażdżki. Szczególnie gorąco na drugą część „Autobusu” zaprasza osoby niesłyszące, ale równie mocno, widzów słyszących.
Warto kontynuować tę teatralną podróż, by teraz także wzrokowo odbierać zmieniające się krajobrazy i sytuacje. Warto, gdyż jak głosi dość wytarty frazes, podróże kształcą. A zwłaszcza te, w głąb siebie, w lekkim oderwaniu od czasu i przestrzeni. Właśnie tym doświadczeniem, dzielą się z nami bohaterowie spektaklu. Kolejne przystanki w historii zagranej głównie obrazem i dźwiękiem, to zwroty ku sentymentalnym wspomnieniom, to także próby ucieczki od własnych lęków, to momenty oderwanie się od ziemi, by za chwilę utknąć gdzieś głęboko pod jej powierzchnią. Powoli stajemy się świadkami prawdziwych, życiowych zakrętów. Będzie nostalgia, strach i zdziwienie. Będzie szczęście i ukojenie. Bo przecież zmienność stanów ducha i umysłu to w podróży pewny proces. Pewne jest, że wszystko płynie, reszta może być iluzją.

Agnieszka Pałęcka

 

Teatr Mimo To

Spektakl: BLATTA ORIENTALIS
Scenariusz i reżyseria: Barbara Ziemkiewicz i Adam Stawicki
Muzyka: The Seatbelts

Ze smutkiem trzeba tak walczyć, jak z chorobą. Nie dopuścić, żeby się stała chronicznym stanem, nałogiem myśli i uczuć. Trzeba mu przeciwstawić cele i dążenia, które pozostały żywe, trzeba przeciwstawić obowiązek względem ludzi – ludzi bliskich i Tobie oddanych. Rozumiesz? Jest w Tobie więcej sił, niż Ci się teraz zdaje”.
(Stanisław Witkiewicz, list ojca do syna)

Spektakl „Blatta orientalis” stworzony został z okazji 10-lecia grupy teatralnej Mimoto i zawiera w sobie szereg elementów nawiązujących do dotychczasowej twórczości teatru. Najnowsza realizacja grupy pozostaje w „szalonej” stylistyce twórczości Witkacego. Opowiada stasiową historię napaści karaluchów z Amery. W niebajkowej rzeczywistości, trudnościach życia codziennego karaluchy stanowią plagę cywilizacji, zawierając w swej przenośni bezduszność, wyzucie z uczuć, egoizm i uzależnienie? Karaluchy z Amery to domena współczesnej cywilizacji… a ratunku nie widać?

Teatr Mimoto

Teatr Kasablanka

Tytuł: „Garb”

reżyseria, scenariusz : Arkadiusz Szczurek

muzyka: Remont Pomp

Spektakl powstał na motywach opowiadania „Garby” Leszka Kołakowskiego. Opowiada o sile presji społecznej i utracie tożsamości.

Bohater o imieniu Ajio zaczyna chorować na GARB. Po przebrnięciu przez maszynę biurokracji, trafia do lekarzy, którzy są bezsilni wobec osobliwego GARBU, który rosnąc upodabnia się do nosiciela, zaczyna dominować nad Ajio i zawłaszczać jego osobowość….

Kasablanka Garby

TeatRazem i Remont Pomp 

Spektakl: ONI
Reżyseria: Jarek Rebeliński
Muzyka: Jarek Marciszewski/Remont Pomp

Spektakl to wynik rozmów. Rozmów o kobiecości, męskości, dorosłości, pracy. Rozmów o braku rozmów o kobiecości, męskości, dorosłości, pracy. Kim są ONI w świecie osób pełnosprawnych. Może stanowią plemię jakieś obcej cywilizacji, które nieustannie próbujemy rehabilitować, dostosowywać, porównywać. A może to nasz świat po prostu tak wygląda. Dążymy do czegoś czego nie potrafimy nazwać i zmuszamy innych by robili to samo. Normalność i nienormalność. Kategoria. Sort. Dzielimy wszystko wokół siebie. Przyznajemy, dajemy, odbieramy, decydujemy. Bo wiemy lepiej. Wiemy lepiej?

Teatrazem Oni