Festiwal Świat Mało Znany

Spotkania z Twórczym Życiem Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną „Świat Mało Znany”.logoSMZ
„Świat Mało Znany” jest imprezą realizowaną przez PSONI Koło w Gdańsku cyklicznie od 23 lat. Jest to impreza artystyczna adresowana do twórców i artystów z niepełnosprawnością intelektualną z Polski i Europy oraz do szerokiego grona odbiorców społeczności lokalnej. Świat Mało Znany promuje potencjał i możliwości oraz osiągnięcia artystyczne osób z niepełnosprawnością intelektualną z różnych regionów Polski i innych krajów (w tej edycji weźmie udział grupa z Australii). Działania realizowane w projekcie służą promowaniu pozytywnego wizerunku osoby niepełnosprawnej intelektualnie. Pragnąc odchodzić od powszechnie jeszcze stosowanych wobec osób niepełnosprawnych intelektualnie terminów: „dziecko” , „upośledzony” , „nienormalny”, „infantylny”, organizujemy działania , które mają na celu pokazanie rzeczywistego obrazu dorosłego, utalentowanego, potrafiącego sprawnie się komunikować i włączać się w inicjatywy integracyjne człowieka. „Świat Mało Znany” jest imprezą, która umożliwia osobom niepełnosprawnym integrację ze środowiskiem – wspólne warsztaty, koncerty, działania plenerowe realizowane z udziałem osób pełnosprawnych w otwartej przestrzeni, nie jest jedynie wspólnym występem na scenie. Kilkudniowa praca warsztatowa sprzyja integracji, wspólnemu zrozumieniu i poznaniu prawdziwego świata osób niepełnosprawnych. To niepowtarzalna okazja do współdziałania ze środowiskiem, z którym na co dzień większość z nas nie ma kontaktu. Uczestnictwo we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatne.

W 2017 roku zorganizowaliśmy dwie edycje Festiwalu.

Wiosenna edycja odbyła się w dniach 20-24 czerwca 2017. Została dofinansowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urząd Miasta oraz program europejski Erasmus+.

Oto program wydarzeń:

20-23 czerwca
PSONI Koło w Gdańsku
Warsztaty muzyczne – prowadzenie Krzysztof Arszyn Topolski ,
Warsztaty teatralno – taneczne – prowadzenie Agata Gregorkiewicz, Jarek Rebeliński
Warsztaty muralu – prowadzenie Jacek Wielebski
Warsztaty fotograficzne – prowadzenie Krzysztof Mystkowski
20 czerwca
Europejskie Centrum Solidarności
Przegląd teatralny grupy Im Plus + Kiermasz organizacji pozarządowych
15:30 – otrawcie kiermaszu
15:45 – otwarcie Festiwalu
16:00 – Teatr Mimoto – "BLATTA ORIENTALIS"
16:45 – Pilski Teatr Tańca „Tańczę = Jestem” – „Samotność”
17:15 – Teatr Biuro Rzeczy Osobistych – „Miasto Moje”
18:00 – Teatr Kasablanka – „Garb”
18:45 – Teatrazem + Remont Pomp – „ONI”
19:30 – Teatr Ubogi Relacji – „ On i Ona. Bajka bez morału”
21 czerwca
Galeria Świętojańska
18:00 – Wernisaż wystawy Małgorzaty Róg „Piękno Motyli”
23 czerwca
Klub Żak
19:00 – koncert warsztatowej grupy muzycznej prowadzonej przez Krzysztofa Arszyna
Topolskiego
19:45 – Zespół "A może …" oraz gościnnie Tomasz Gadecki na saksofonach
21:00 – Remont Pomp + Mikołaj Trzaska + Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego

24 czerwca
Europejskie Centrum Solidarności:
16:30 – wystawa prac Marii Krzempek oraz grupy warsztatowej Yelizavety Krotovej
17:00 – Koncert Orkiestry Vita Activa pod dyrekcją Mirosławy Lipińskiej, gościnnie Amber Brass
Quintet.
25 czerwca
Złota Brama, ul. Długa
12:00 Parada – happening, przemarsz uczestników warsztatów w artystycznym korowodzie,
przy muzyce bębnów ulicą Długą w kierunku Długiego Targu, zakończony happeningiem
przygotowanym przez uczestników warsztatów i profesjonalnych artystów.

Na wszystkie wydarzenia wstęp jest bezpłatny, ilość miejsc ograniczona.

Teatr Mimo To
Spektakl: BLATTA ORIENTALIS
Scenariusz i reżyseria: Barbara Ziemkiewicz i Adam Stawicki
Muzyka: The Seatbelts
"Ze smutkiem trzeba tak walczyć, jak z chorobą. Nie dopuścić, żeby się stała chronicznym
stanem, nałogiem myśli i uczuć. Trzeba mu przeciwstawić cele i dążenia, które pozostały
żywe, trzeba przeciwstawić obowiązek względem ludzi – ludzi bliskich i Tobie oddanych.
Rozumiesz? Jest w Tobie więcej sił, niż Ci się teraz zdaje".
(Stanisław Witkiewicz, list ojca do syna)
Spektakl „Blatta orientalis” stworzony został z okazji 10-lecia grupy teatralnej Mimoto i
zawiera w sobie szereg elementów nawiązujących do dotychczasowej twórczości teatru.
Najnowsza realizacja grupy pozostaje w "szalonej" stylistyce twórczości Witkacego.
Opowiada stasiową historię napaści karaluchów z Amery. W niebajkowej rzeczywistości,
trudnościach życia codziennego karaluchy stanowią plagę cywilizacji, zawierając w swej
przenośni bezduszność, wyzucie z uczuć, egoizm i uzależnienie? Karaluchy z Amery to
domena współczesnej cywilizacji… a ratunku nie widać?

Teatr: Pilski Teatr Tańca „Tańczę = Jestem”
Tytuł: „Samotność”
Scenariusz: Ewa Pierzgalska
Historia z dawien dawna … o relacjach międzyludzkich, bo odkąd istnieje człowiek to
istnieje konflikt i samotność. I tu też harmonię burzy egoizm. To opowieść o poszukiwaniu
drugiego człowieka, przyjaźni… a może nawet akceptacji. Ten brak bliskości, oddechu,
spojrzenia sprawia, że zaczynamy , a nasze ciało staje się bezduszną marionetką.
I choćby odwrócił się „cały świat” to znajdzie się ktoś, kto tchnie w nas nowe życie, posypie
pyłem nadziei i przyprawi nam skrzydeł.

Teatr Biuro Rzeczy Osobistych
Spektakl: Moje miasto
Scenariusz i reżyseria: Zbigniew Biegajło
Spektakl „Moje miasto” ukazuje wybrane miejsca i wydarzenia z kilkudziesięcioletniej
historii Gdyni. Powolnie snujące się plastyczne obrazy zawierają osobistą rejestrację zdarzeń
z życia aktorów, ich rodzin i mieszkańców miasta. W spektaklu zespół umieścił cząstkę
siebie związaną z regionem, w którym duch kaszubskiej tradycji odradza się.
Przedstawienie jest również komunikatem o możliwościach i potrzebie aktywnego
uczestnictwa osób niepełnosprawnych w życiu społecznym.

Teatr Kasablanka
Tytuł: „Garb”
reżyseria, scenariusz : Arkadiusz Szczurek
muzyka: Remont Pomp
Spektakl powstał na motywach opowiadania „Garby” Leszka Kołakowskiego. Opowiada
o sile presji społecznej i utracie tożsamości.
Bohater o imieniu Ajio zaczyna chorować na GARB. Po przebrnięciu przez maszynę
biurokracji, trafia do lekarzy, którzy są bezsilni wobec osobliwego GARBU, który rosnąc
upodabnia się do nosiciela, zaczyna dominować nad Ajio i zawłaszczać jego osobowość….

TeatRazem i Remont Pomp
Spektakl: ONI
Reżyseria: Jarek Rebeliński
Muzyka: Jarek Marciszewski/Remont Pomp
Spektakl to wynik rozmów. Rozmów o kobiecości, męskości, dorosłości, pracy. Rozmów
o braku rozmów o kobiecości, męskości, dorosłości, pracy. Kim są ONI w świecie osób
pełnosprawnych. Może stanowią plemię jakieś obcej cywilizacji, które nieustannie
próbujemy rehabilitować, dostosowywać, porównywać. A może to nasz świat po prostu tak
wygląda. Dążymy do czegoś czego nie potrafimy nazwać i zmuszamy innych by robili to
samo. Normalność i nienormalność. Kategoria. Sort. Dzielimy wszystko wokół siebie.
Przyznajemy, dajemy, odbieramy, decydujemy. Bo wiemy lepiej. Wiemy lepiej?

Teatr Ubogi Relacji
Spektakl: On i Ona. Bajka bez morału
Reżyseria: Jacek Spica,
Scenariusz: zespół TUR.
Kostiumy: Gosia Golińska
Spektakl „On i Ona. Bajka bez morału” to prosta historia kobiety i mężczyzny, którzy
próbując do siebie się zbliżyć przechodzą ciężką drogę.

Zespół A może… oraz gościnnie Tomasz Gadecki na saksofonach
Projekt muzyczny grupy A może… jest rezultatem warsztatów muzycznych z osobami
niepełnosprawnymi w ramach współpracy z Fundacją Sprawni Inaczej z Gdańska.  Artyści
eksperymentują z różnymi formami, jak muzyka ilustracyjna, improwizacja, słuchowisko,
performance, działania teatralne. Czerpią inspirację z otaczających człowieka dźwięków, jak
odgłosy natury, morza, ptaków, czy zgiełku miejskiego. Koncerty zespołu "A może …" są za
każdym razem inne i zaskakują połączeniem różnych form, czasami towarzyszą im pokazy
multimedialne.

Remont Pomp + Mikołaj Trzaska + Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego
Remont Pomp, Mikołaj Trzaska oraz Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego spotkali
się w maju 2017 roku na tygodniowe warsztaty w siedzibie Ośrodka Pogranicze. W ciągu
tygodnia dwa zespoły przy wsparciu Mikołaja Trzaski przygotowały koncert, w którym
słychać wzajemne inspiracje i przenikanie różnych tradycji muzycznych. W Żaku będzie
można usłyszeć muzykę etniczną, sonorystyczną, jazzową, freejazzową, klezmerską oraz
improwizowaną. Podczas wspólnej pracy inspiracją były dla nas utwory Johna Coltrane,
Ornette Colemana jak i tradycje muzyki żydowskiej i afrykańskiej. Wspólny projekt łączy
potencjał dwóch zespołów i Mikołaja Trzaski tworząc nieprzewidywalną mieszankę.
Orkiestrę Klezmerską Teatru Sejneńskiego tworzą młodzi ludzie związani z
Borderland – Pogranicze, Sejny. Obie te instytucje w swojej pracy edukacyjnej i artystycznej
odwołują się do wielokulturowego dziedzictwa Europy Środkowowschodniej.
Muzyka klezmerska – niegdyś towarzysząca żydowskim obrzędom religijnym – z czasem
przerodziła się w muzykę rozrywkową, graną podczas żydowskich ślubów i uroczystości.
Dziś nie unika wpływów jazzu, folku, elektroniki, rocka, a nawet funka, reggae i hip-hopu.
Dzisiaj gra ją już kolejne pokolenie sejneńskich muzyków. Wielu młodych w Sejnach miało
już okazję wtajemniczać się w sekrety muzyki klezmerskiej, ciągle dochodzą nowi, młodsi,
zajmując miejsce odchodzących w dorosłe życie kolegów. Zmienia się też instrumentarium
zespołu a tym samym jego brzmienie.
Muzyka klezmerska jest obecna w Sejnach w Białej Synagodze niemalże na co dzień. Letnie
koncerty gromadzą szeroką publiczność i wrosły już w krajobraz sejneńskich wydarzeń
kulturalnych. Orkiestra Klezmerska dla młodych z Sejn jest doświadczeniem, które czasem
prowadzi dalej i wpływa na wybory oraz staje się ścieżką życia.
Dzisiaj sejneńscy muzycy zasilają warszawską scenę muzyczną, grają w najciekawszych
formacjach, tworzą własne inicjatywy muzyczne. Spotkania z Mikołajem Trzaską i
Raphaelem Rogińskim wybitnymi muzykami młodego pokolenia poszukującymi inspiracji w
muzyce żydowskiej, którzy w ciągu ostatnich lat odwiedzali „Sejneńską Spółdzielnię
Jazzową” (kolejny długofalowy program prowadzony przez sejneńskich muzyków)
zaowocowały nowym brzmieniem muzyki żydowskiej w Sejnach.

Remont Pomp – zespół grający muzykę etniczną, awangardową i improwizowaną,
który powstał w 2004 roku przy Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z
Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Gdańsku. Inspiracją zespołu jest muzyka etniczna
z naciskiem na bogactwo muzyki afrykańskiej. Remont Pomp odkrywa także przestrzenie
muzyki eksperymentalnej grając na przedmiotach na co dzień nie kojarzonych z muzyką.
Jako przykład mogą służyć utwory wykonywane na stole, szklankach, kieliszkach, dzbanach
czy też beczkach.

Zespół ma w swoim dorobku dwie płyty. Pierwsza pt: „Złota Platyna” wydana w 2012 roku
została nagrana z Mikołajem Trzaską i Majkiem Majkowskim. Kolejną płytę pt: „Pomp
Power” zespół nagrał z Mikołajem Trzaską, ukazał się ona w grudniu 2016 roku nakładem
wydawnictwa kilogram records. Dzięki tym spotkaniom muzyka zespołu na płytach zyskała
bardziej free jazzowo, improwizowany charakter.

Remont Pomp zagrał wiele koncertów w trójmieście jak i innych miastach Polski. Grał
również za granicą w krajach tj: w Izrael, Niemcy, Słowacja, Irlandia Półnpcna i Szkocja.
Największym międzynarodowym osiągnięciem zespołu była ponad 2 tygodniowo trasa w
Australii wraz z Mikołajem Trzaską, Rabih Behaini oraz zespołami The Useless Assembly,
Tralala Blip, podczas której zespół zagrał 5 koncertów w: Sydney, Melbourne, Brisbane,
Lismore i Wagga Wagga.

Mikołaj Trzaska – urodzony w Gdańsku saksofonista i klarnecista basowy. Był
współzałożycielem najważniejszej formacji yassu – legendarnej Miłości oraz liderem Łoskotu.
Gdy impet yassu wygasł, stał się jedną z czołowych postacią polskiej sceny improwizowanej.
Realizuje się na gruncie free jazzu i muzyki improwizowanej. Jest liderem,
międzynarodowego tria Volumen i kwartetu klarnetowego Ircha, członkiem Shofar –
wykonujacego muzykę żydowską, Resonance – tentetu Kena Vandermarka oraz tria
Riverloam, współtworzonego z brytyjskimi muzykami: Markiem Sandersem i Olie Bricem.
Współpracuje z tuzami światowej wolnej improwizacji m.in. z Peterem Brötzmannem, Joe
McPhee, Kenem Vandermakiem, Peterem Friisem Nielsenem, Stevem Swellem, Timem
Daisy, Claytonem Thomasem, Markiem Tokarem, Magnusem Broo, Peterem Ole
Jorgensenem, Per-Ake Holmlanderem, Davem Rempisem. Jest również kompozytorem
muzyki teatralnej i filmowej (na stałe współpracuje z Wojciechem Smarzowskim) oraz
tworzy projekt muzyczno-literacki z Andrzejem Stasiukiem.

ORKIESTRA VITA ACTIVA – (powstała w 1995 roku) pod dyrekcją Mirosławy
Lipińskiej zagrała 250 koncertów w 60 miastach Polski i Europy. Orkiestra wykonuje muzykę
klasyczną, romantyczną, filmową, sonorystyczną, soul – słowem doskonale odnajduje się w
muzyce o różnorodnej stylistyce, zaskakując pomysłowymi błyskotliwymi aranżacjami.
Bogate instrumentarium perkusyjne, ze wspaniałą marimbą, wibrafonem, ksylofonami,
kotłami orkiestrowymi i wieloma innymi instrumentami (Orkiestra używa ich około 100),
pozwala na ekspresyjne, pełne niuansów wykonawczych, interpretacje utworów. Gościnnie
wraz z Orkiestrą wystąpi Amber Brass Quintet. W programie koncertu prapremierowe
wykonanie nowego utworu w repertuarze OVA. Zapraszamy.
zobacz: www.orkiestra-vita- activa.pl

Wystawa prac Marii Krzempek oraz grupy warsztatowej Yelizavety Krotovej
Maria Krzempek, ur. w 1989 r. w Gdańsku. W Pracowni Plastycznej, prowadzonej przez
Marię Klepacką, pojawiła się przed niespełna dwoma laty. Pierwszym dokonaniem
malarskim była Martwa natura z wełną 1,2,3. Te trzy obrazy wysłane na Ogólnopolski
Konkurs Malarski w Bydgoszczy w 2015r. nie otrzymały nagrody, jednak zostały wybrane do
wystawy pokonkursowej.
Prace Marii charakteryzują się zawsze czymś mocnym, co od razu zatrzymuje wzrok, a to
kompozycją, a to kreską, obrysem, tłem, lub pozostawieniem przedstawienia bez tła,
emanują zawartą w sobie dozą energii istnienia. Maluje portrety, architekturę -jak dotąd
cerkwie, instrumenty muzyczne, bukiety w wazonach, portrety; wszystko z jakąś cechą
dramatyzmu, z wyrazistością, nie pozostawiając wątpliwości, że namalowana postać,
przedmiot, owoc czy kwiat na pewno są realne i aż błyszczą swoją witalnością. Inspiracją do
portretów kobiecych są dla Marii wielcy malarze, Leonardo da Vinci, Gustaw Klimt. W jej
obrazach pozostaje nastrój i dystynkcja przedstawionej przez Leonardo damy, ledwo
zaznaczona biżuteria. Klimt zaś jest rozpoznawalny przez zdobniczość sukni swojej modelki
a także pozę postaci. Interesujący dla Marii Krzempek wydaje się być jakiś dramatyzm,
wewnętrzne moce we wszystkim na co patrzy. W ostatniej swojej pracy zainteresowała się
obrazem Zraniony łabędź, Jana Asselyna, na razie widzimy dobry rysunek, w innym układzie
niż w oryginale. Jeśli trafi na wystawę, zobaczymy jak to pokaże się w ostatecznym
kształcie. Całości pracy artystycznej Marii Krzempek dopełniają rysunki ołówkiem lub
cienkopisem –instrumentów muzycznych, architektury, także postaci. Rysunki bardzo
bogate w kreskę, świetnie zamknięte w swoim konturze, czyste co do wyrazu

Wystawa prac grupy warsztatowej Yelizavety Krotovej
Wystawione prace powstały w ramach warsztatów plastycznych prowadzonych przez
Yelyzavetę Krotovą, wolontariuszkę z Ukrainy pracującą w PSONI w ramach Wolontariatu
Europejskiego EVS. Artyści: Wojciech Birtus, Maria Krzempek oraz Michał Tyburski przez
kilka miesięcy zajmowali się tematem morza. Zainteresowanie to wzięło się z nadmorskim
położeniem Gdańska, a także wizyty w Akwarium Gdyńskim. Powstałe prace przedstawiają
świat podwodny. Można go nazwać „światem mało znanym”, a artyści w trakcie pracy starali
się wniknąć również w swoje niepoznane światy. Malowanie nieznanego miało pomóc w
znalezieniu odpowiedzi na pytania, które dotąd pozostawały bez odpowiedzi.

Jesienna edycja Festiwalu Świat Mało Znany odbyła się w kilku miastach w Polsce, w październiku w Gdańsku, następnie w Lidzbarku Warmińskim, Warszawie i Chodzieży, a zakończyły się w grudniu w Gdańsku. Powstała dzięki dofinansowaniu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Urzędu Miasta Gdańska oraz Erasmus+.

Wydarzenia festiwalowe odbywające się w Gdańsku:

27.10.17

Koncerty w Centrum Św. Jana

19.00 – Zespół Na Górze

20.00 – Zespół Remont Pomp

21.00 – Zespół Rudely Interrupted (Australia)

28.10.17

Przegląd Teatralny w Teatrze Miniatura

18:00 – 18:15 – otwarcie

18:15 – 19:00 Teatr Biuro Rzeczy Osobistych – Moja Sprawa

19:20 – 19:50 – Teatr Ubogi Relacji – On i Ona. Bajka bez morału

20:10 – 20:40 – Teatr Zgoda – Autobus

29.10.17

Przegląd Teatralny w Teatrze Miniatura

18:00 – 18:30 Teatr Mimoto – BLATTA ORIENTALIS

18:50 – 19:20 – Teatr Kasablanka – Garb

19:50 – 20:20 – TeatRazem + Remont Pomp – Oni

 

Opis wykonawców:

 

Na Górze działa niezależnie, ma swoją bazę w Pile, w woj. wielkopolskim. Powstała w 1994 roku. W jej skład wchodzą m.in. osoby, które przez wyrozumiałe społeczeństwo są uznawane za niepełnosprawne (m.in. mieszkańcy DPS położonego na wsi pod Piłą). Obok nich, równorzędnie występują muzycy traktowani przez powierzchowne społeczeństwo jako pełnosprawni. Dzięki wspólnej działalności scenicznej postawili pod znakiem zapytania wszelkie tego typu etykietki, dystansując się do nich.

Najmocniejszą stroną zespołu są koncerty, na których ujawnia się ekspresja, żywiołowość jego członków. Z ważniejszych występów warto wymienić koncert w Pradze na festiwalu poświęconym respektowaniu praw człowieka na świecie (dochód przeznaczony na pomoc dzieciom w Czeczenii oraz uchodźcom z różnych państw), a także koncert na Marszu Równości w Poznaniu (demonstracji przeciwko dyskryminacji ze względu na rasę, wyznanie, płeć, ubóstwo, niepełnosprawność), organizowanym przez Skłot Rozbrat.

Pablopavo tak mówi o Na Górze: „Grałem z nimi i są rewelacyjni! Na żywo petarda i wulkan energii!”.

Na Górze – https://www.youtube.com/watch?v=6YZd8-dKIHE

Na Górze

Remont Pomp – zespół grający muzykę etniczną, awangardową i improwizowaną, który powstał w 2004 roku przy Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Gdańsku. Inspiracją zespołu jest muzyka etniczna z naciskiem na bogactwo muzyki afrykańskiej. Remont Pomp odkrywa także przestrzenie muzyki eksperymentalnej grając na przedmiotach na co dzień nie kojarzonych z muzyką. Jako przykład mogą służyć utwory wykonywane na stole, szklankach, kieliszkach, dzbanach czy też beczkach.

Zespół ma w swoim dorobku dwie płyty. Pierwsza pt: „Złota Platyna” wydana w 2012 roku została nagrana z Mikołajem Trzaską i Majkiem Majkowskim. Kolejną płytę pt: „Pomp Power” zespół nagrał z Mikołajem Trzaską, ukazał się ona w grudniu 2016 roku nakładem wydawnictwa  kilogram records. Dzięki tym spotkaniom muzyka zespołu na płytach zyskała bardziej free jazzowo, improwizowany charakter.

Remont Pomp zagrał wiele koncertów w trójmieście jak i innych miastach Polski. Grał również za granicą w krajach tj: w Izrael, Niemcy, Słowacja, Irlandia Półnpcna i Szkocja. Największym międzynarodowym osiągnięciem zespołu była ponad 2 tygodniowo trasa w Australii wraz z Mikołajem Trzaską, Rabih Behaini oraz zespołami The Useless Assembly, Tralala Blip, podczas której zespół zagrał 5 koncertów w: Sydney, Melbourne, Brisbane, Lismore i Wagga Wagga.

Remont Pomp – https://www.youtube.com/watch?v=2OxxQ05pzD0

Remont Pomp

Raphael Rogiński – Gitarzysta, kompozytor i wykonawca, improwizator, animator kultury, a także badacz folkloru muzycznego. Wykształcony jazzowo i klasycznie, edukację poszerzył o muzykologię i etnomuzykologię. Miks tych dwóch dróg jest wyznacznikiem stylu jego twórczości pod względem kompozytorskim jak i wykonawczym.

Głęboko związany z kulturą żydowską, prowadzi badania nad jej zapomnianymi tradycjami przekładając ich znaczenie na współczesność. Z tych poszukiwań wynikają dwa projekty których jest liderem: Shofar i Cukunft. Był także dyrektorem artystycznym festiwali przedstawiających nową kulturę żydowską, takich jak Tikkun, Varshe, Mizrach, jak i konsultantem w ramach projektów z nią związanych. Gra też muzykę turecką, beduińską, afrykańską, lapońską, perską, ormiańską i inne, występując z muzykami z tych miejsc. Muzyka Ameryki Północnej – blues i rock lat 60. – to następna znacząca część inspiracji Rogińskiego, która to przefiltrowana daje o sobie znać w zespołach, jak i koncertach solo.

Dogłębne analizowanie technik gitarowych, klasycznych gitarzystów bluesowych i znajomość instrumentarium lat 50. i 60. jest podstawą jego brzmienia. Z inspiracji muzyką eksperymentalną Ameryki (Harry Partch, Henry Cowell i inni) powstał zespół Spinalonga, a bluesową – Wovoka. Zgłębianie muzyki dawnej zaowocowało projektem „Rogiński gra Bacha”, w którym muzyka Bacha wykonana jest na gitarach preparowanych. Równolegle muzyk jest zaangażowany w projekty związane ze światową sceną nowego jazzu.

Raphael Rogiński – https://www.youtube.com/watch?v=3a4YQKvpXUs

Raphael Rogiński

Rudely Interrupted (Australia) to jeden z najbardziej unikalnych australijskich zespołów grająych niezależnego rocka. Od 2006 roku emitują w świat swoje niezwykłe i pełne energii brzmienia nagrywając płyty i koncertując po całym świecie. W 11 rok istnienia zespołu weszli z nowym nagraniem ‘Love You Till I Die’, promując go w Europie podczas koncertów w Niemczech, Szwecji i Polsce. Trasę wspiera Arts Access Australia, the Australian Council of the Arts.
W 2016 roku Rory Burnside i Rudely Interrupted byli nominowani do najbardziej prestiżowej nagrody w Australii: the Melbourne Music Prize.

Rudely Interrupted – https://www.youtube.com/watch?v=8I550mx8QlI

Rudely Interrupted

Teatr Biuro Rzeczy Osobistych

Spektakl: „Moja Sprawa”

Reżyseria: Iwona Siekierzyńska

Scenariusz: Radosław Paczocha

Kostiumy, scenografia: Izabela Stronias

Muzyka: Marzena Majcher

Kierownik zespołu BRO: Zbigniew Biegajło

Opis

Przedstawienie pt: Moja sprawa jest eksperymentem artystycznym angażującym niepełnosprawnych intelektualnie aktorów gdyńskiego Teatru Biuro Rzeczy Osobistych (BRO)  i profesjonalnych twórców teatru. Dramat jest konstrukcją teatru w teatrze, a zespół BRO pracujący nad sztuką centralną osią dramaturgii. W trakcie pracy nad spektaklem jedna z bohaterek dramatu, którą kreuje niepełnosprawna aktorka zachodzi w ciążę. Jest to opowieść o jej losie i skomplikowanej sytuacji rodzinnej.

Reportaż: https://www.youtube.com/watch?v=p6CO_kLzD8s

 O spektaklu:

Praca z tym zespołem jest wspaniała. To jest naprawdę mocna ekipa. Dużo się dzieje w improwizacjach, aktorzy BRO mają ciągle nowe pomysły, mierzymy się więc z klęską urodzaju. Staramy się tak opowiadać tę historię, by dotknąć tematu, ale nie oceniać, nie dawać gotowych odpowiedzi. Chcemy tylko się temu przyjrzeć – czasem z uśmiechem i humorem, czasem w sposób bardzo przejmujący. I tak właśnie przedstawić to widzom. Chcieliśmy, by siłą tej opowieści byli bohaterowie, by widz podążał za nimi i polubił ich na dobre i na złe. Iwona Siekierzyńska

 BRO (2)

Teatr Ubogi Relacji

Spektakl: On i Ona. Bajka bez morału

Reżyseria: Jacek Spica,

Scenariusz: zespół TUR.

Kostiumy: Gosia Golińska

Spektakl  „On i Ona. Bajka bez morału” to prosta historia kobiety i mężczyzny, którzy próbując do siebie się zbliżyć przechodzą ciężką drogę.

Teatr Ubogi Relacji

Teatr ZGODA

Spektakl: Autobus

Reżyseria: Agata Sidorek

Teatr Zgoda powstał w 2006 r. w Bemowskim Centrum Kultury.

Jego reżyserem jest Agata Sidorek, która mówi o Teatrze ZGODA jako o teatrze „z pogranicza”, ponieważ wychodzi on poza stereotypy, jakie mamy w swoich głowach    na temat tej formy sztuki.

Teatr współtworzy Zbyszek Gozdecki – specjalista od muzycznej oprawy spektakli, który przy kilku pierwszych spektaklach budował muzykę współpracując z aktorami i czyniąc  z nich współtwórców, a przy spektaklu „Autobus” zaprosił do działania kilku muzyków by razem przygotować muzykę na żywo.

O spektaklu:

Aktorzy Teatru Zgoda w spektaklu „Autobus” odsłaniają przed widzami kawałek swojego intymnego świata. W dwóch ujęciach, z dwóch różnych perspektyw opowiadają historię, której niewątpliwą zaletą jest jej szeroka dostępność, także dla odbiorców niewidomych     i niesłyszących.

Autobus część 1.

Teatr pozbawiony strony wizualnej, to wyzwanie. Nie ma gestów, mimiki, gry świateł. Scenografia ograniczona jest do minimum.
W takich warunkach otwiera się jednak przestrzeń, w której wydobywa się to, co w spektaklu może „zagrać” dla osób pozbawionych zmysłu wzroku. Doświadczanie cenne i niecodzienne, dla wszystkich.
Gdzie zabierze nas „Autobus” Teatru Zgoda? Dedykowany osobom niewidzącym, zabiera nas do … Strefy Mroku. Ci, którzy pamiętają serial już dobrze wiedzą, że będzie niezwykle. Podróżujemy w ciemności. Oczy są uśpione, ale nie jedziemy w kierunku zwykłego słuchowiska. Akcja, a raczej zwroty akcji wikłają większość naszych zmysłów. Usatysfakcjonowani być powinni i miłośnicy love story i ci, co się lubią bać.
Wdzięczny motyw podróży ma tu dość surrealistyczne oblicze. Niczym w intensywnym śnie płynnie zmieniamy okoliczności przyrody, lecz także stany emocjonalne. Czasem będzie to jazda bez trzymanki, bo jak inaczej w pół godziny znaleźć się nad morzem, gonić króliczka i uciekać przed potworem? Nie wszystko daje się wytłumaczyć – najważniejsze to otworzyć się na przeżywanie spektaklu i dać się pochłonąć zabawie.

Autobus część 2.

Już od marca 2017 r. Teatr Zgoda zaprasza na ciąg dalszy wspólnej przejażdżki. Szczególnie gorąco na drugą część „Autobusu” zaprasza osoby niesłyszące, ale równie mocno, widzów słyszących.
Warto kontynuować tę teatralną podróż, by teraz także wzrokowo odbierać zmieniające się krajobrazy i sytuacje. Warto, gdyż jak głosi dość wytarty frazes, podróże kształcą. A zwłaszcza te, w głąb siebie, w lekkim oderwaniu od czasu i przestrzeni. Właśnie tym doświadczeniem, dzielą się z nami bohaterowie spektaklu. Kolejne przystanki w historii zagranej głównie obrazem i dźwiękiem, to zwroty ku sentymentalnym wspomnieniom, to także próby ucieczki od własnych lęków, to momenty oderwanie się od ziemi, by za chwilę utknąć gdzieś głęboko pod jej powierzchnią. Powoli stajemy się świadkami prawdziwych, życiowych zakrętów. Będzie nostalgia, strach i zdziwienie. Będzie szczęście i ukojenie. Bo przecież zmienność stanów ducha i umysłu to w podróży pewny proces. Pewne jest, że wszystko płynie, reszta może być iluzją.

Agnieszka Pałęcka

 

Teatr Mimo To

Spektakl: BLATTA ORIENTALIS
Scenariusz i reżyseria: Barbara Ziemkiewicz i Adam Stawicki
Muzyka: The Seatbelts

Ze smutkiem trzeba tak walczyć, jak z chorobą. Nie dopuścić, żeby się stała chronicznym stanem, nałogiem myśli i uczuć. Trzeba mu przeciwstawić cele i dążenia, które pozostały żywe, trzeba przeciwstawić obowiązek względem ludzi – ludzi bliskich i Tobie oddanych. Rozumiesz? Jest w Tobie więcej sił, niż Ci się teraz zdaje”.
(Stanisław Witkiewicz, list ojca do syna)

Spektakl „Blatta orientalis” stworzony został z okazji 10-lecia grupy teatralnej Mimoto i zawiera w sobie szereg elementów nawiązujących do dotychczasowej twórczości teatru. Najnowsza realizacja grupy pozostaje w „szalonej” stylistyce twórczości Witkacego. Opowiada stasiową historię napaści karaluchów z Amery. W niebajkowej rzeczywistości, trudnościach życia codziennego karaluchy stanowią plagę cywilizacji, zawierając w swej przenośni bezduszność, wyzucie z uczuć, egoizm i uzależnienie? Karaluchy z Amery to domena współczesnej cywilizacji… a ratunku nie widać?

Teatr Mimoto

Teatr Kasablanka

Tytuł: „Garb”

reżyseria, scenariusz : Arkadiusz Szczurek

muzyka: Remont Pomp

Spektakl powstał na motywach opowiadania „Garby” Leszka Kołakowskiego. Opowiada o sile presji społecznej i utracie tożsamości.

Bohater o imieniu Ajio zaczyna chorować na GARB. Po przebrnięciu przez maszynę biurokracji, trafia do lekarzy, którzy są bezsilni wobec osobliwego GARBU, który rosnąc upodabnia się do nosiciela, zaczyna dominować nad Ajio i zawłaszczać jego osobowość….

Kasablanka Garby

TeatRazem i Remont Pomp 

Spektakl: ONI
Reżyseria: Jarek Rebeliński
Muzyka: Jarek Marciszewski/Remont Pomp

Spektakl to wynik rozmów. Rozmów o kobiecości, męskości, dorosłości, pracy. Rozmów o braku rozmów o kobiecości, męskości, dorosłości, pracy. Kim są ONI w świecie osób pełnosprawnych. Może stanowią plemię jakieś obcej cywilizacji, które nieustannie próbujemy rehabilitować, dostosowywać, porównywać. A może to nasz świat po prostu tak wygląda. Dążymy do czegoś czego nie potrafimy nazwać i zmuszamy innych by robili to samo. Normalność i nienormalność. Kategoria. Sort. Dzielimy wszystko wokół siebie. Przyznajemy, dajemy, odbieramy, decydujemy. Bo wiemy lepiej. Wiemy lepiej?

Teatrazem Oni

 

Dziękujemy za wsparcie:

356d0906a24ee61467368201060f8c6f_XL

PFRON_nowe_logo_638x479

Gdansk

logo-plus_logo