O nas

Niepubliczna Podstawowa Szkoła Specjalna

Niepubliczna Podstawowa Szkoła Specjalna (NPSS) jest szkołą niepubliczną, o uprawnieniach szkoły publicznej działającą w ramach Niepublicznego Zespołu Placówek Oświatowych, w skład którego wchodzą Niepubliczna Poradnia Wspomagania Rozwoju „Po Drodze”, Niepubliczna Podstawowa Szkoła Specjalna oraz Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy. Organem prowadzącym dla Zespołu Niepublicznych Placówek Oświatowych, w tym dla Niepublicznej Podstawowej Szkoły Specjalnej, jest Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Gdańsku z siedzibą w Gdańsku. Typ Szkoły to ośmioletnia podstawowa szkoła specjalna.

Niepubliczna Podstawowa Szkoła Specjalna:

  • przeznaczona jest dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, dla uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną, z których jedna z niepełnosprawności to niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.Realizuje ustaloną podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla uczniów w stopniu głębokim;
  • realizuje ustalone przez MEN zasady klasyfikowania i promowania uczniów;
  • wydaje świadectwa ukończenia poszczególnych klas, które dają takie same uprawnienia jak świadectwa szkolne wydawane przez szkoły podstawowe publiczne;
  • realizuje zajęcia edukacyjne w cyklu nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu;
  • przeprowadza nabór uczniów w oparciu o własne zasady rekrutacyjne.

Celem nadrzędnym działań podejmowanych przez nauczycieli i specjalistów NPSS jest wszechstronny rozwój ucznia, wspomagany przez integralnie pojmowane nauczanie, kształcenie umiejętności, wychowanie oraz rehabilitację i terapię.

NPSS zapewnia uczniom:

  • spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, terapię w grupie i zajęcia indywidualne, kontakt z rówieśnikami, kontakt z szerszym środowiskiem społecznym, rehabilitację, rekreację i odpoczynek;
  • zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz ze sprzężeniami; nauka odbywa się w oparciu o Podstawę Programową oraz Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne (IPET) opracowane przez nauczycieli i specjalistów na podstawie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia;
  • zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, które realizowane są w małych 3-4 osobowych grupach. Taka organizacja powoduje maksymalne zindywidualizowanie pracy z uczniami. Główne cele oddziaływań rewalidacyjnych prowadzonych w NPSS to: kompleksowe stymulowanie rozwoju, trening samoobsługi, trening umiejętności społecznych, rozwijanie rozumienia mowy oraz dostępnych sposobów komunikacji alternatywnej, rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu, kształtowanie umiejętności współżycia w grupie, naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań dziecka;
  • uzyskanie przez uczniów autonomii rozumianej jako niezależność, samodzielność i zaradność życiowa na miarę indywidualnych możliwości rozwojowych i potrzeb;
  • codzienną opiekę pielęgniarską i monitorowanie stanu zdrowia, systematyczne konsultacje lekarza pediatry i lekarza rehabilitacji;
  • udział w okresie wakacyjnym w półkoloniach z bogatym programem rekreacyjnym.

NPSS zapewnia rodzinie ucznia:

  • pracę przez cały rok kalendarzowy, z wyłączeniem weekendów oraz dni ustawowo wolnych; czas wolny od zajęć edukacyjnych, np. między świętami, ferie zimowe, czy wakacje to dla nas czas, w którym realizujemy zajęcia opiekuńczo-rekreacyjne umożliwiając rodzicom naszych uczniów podjęcie pracy;
  • możliwość korzystania z dodatkowych, nieodpłatnych zajęć terapeutycznych i specjalistycznych w ramach różnego rodzaju projektów zewnętrznych;
  • konsultacje i pomoc w doborze indywidualnego sprzętu rehabilitacyjnego;
  • wsparcie w sytuacjach trudnych wychowawczo;
  • wsparcie w rozpoznawaniu, rozumieniu i zaspokajaniu przez rodzinę potrzeb dziecka;
  • pomoc  w kontaktach z placówkami opieki zdrowotnej, poradniami psychologiczno- pedagogicznymi i innymi instytucjami w zakresie pomocy dziecku i jego rodzinie;
  • warunki do  integracji  i  poczucia solidarności  z innymi rodzicami  –  projekt „Klub Rodzica”;
  • spotkania, warsztaty i szkolenia dotyczące edukacji, opieki i wychowania osoby z niepełnosprawnością intelektualną;
  • wsparcie pracownika socjalnego.

NPSS dysponuje wysoko wykwalifikowaną kadrą:

  • wychowawców – oligofrenopedagogów, wszechstronnie wykształconych w zakresie nowoczesnych form terapii i rewalidacji;
  • specjalistów z zakresu: psychologii, logopedii, tyflopedagogiki, komunikacji wspomagającej i alternatywnej, terapii pedagogicznej, muzyki, rytmiki, zajęć teatralnych i terapii zajęciowej;
  • instruktorów samoobsługi i czynności dnia osób słabowidzących i niewidomych;
  • fizjoterapeutów pracujących między innymi metodami: Bobath, SI, kombinezonów Dunag, Terapii Powięziowej, Kinesiotaping’u;
  • kadrą, którą tworzą osoby świadome niezwykłego charakteru swojego zawodu, którzy podjęli się trudu uzyskania wiedzy i zdobycia wysokich stopni zawodowych, dzięki czemu zapewniają naszym uczniom edukację i terapię na najwyższym poziomie;
  • kadrą, która bazując na wieloletnim doświadczeniu i merytorycznym przygotowaniu do pracy z osobami z niepełnosprawnością, tworzy świat oparty na serdeczności, zrozumieniu, gotowości niesienia pomocy, wspieraniu i współpracy, realizując tym samym misję Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną.

Przy wyborze kandydata do pracy w NPSS bierze się przede wszystkim pod uwagę jego kwalifikacje, ale również ważne są predyspozycje do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną, umiejętność nawiązania bezpośredniego kontaktu z uczniami, dodatkowe umiejętności i zainteresowania, które mogłyby być przydatne w pracy.

Ponadto NPSS dysponuje bezpiecznymi i komfortowymi warunkami pobytu, edukacji i rehabilitacji:

  • małe grupy wychowawcze;
  • sale edukacyjne i terapeutyczne wyposażone w specjalistyczne pomoce dydaktyczne, dostosowane do możliwości i potrzeb uczniów;
  • gabinety  psychologiczne, logopedyczne, sale rehabilitacyjne, gabinet do hydroterapii,  fizykoterapii, Salę Doświadczania Świata, salę do Integracji Sensorycznej;
  • łazienki dostosowane dla osób niepełnosprawnych;
  • plac zabaw, ścieżka sensoryczna i siłownia zewnętrzna;
  • atrakcyjna lokalizacja – bliskie sąsiedztwo pasa nadmorskiego, Parku Regana, ośrodków kulturalnych i rekreacyjnych.

Wymagane dokumenty dla przyjmowanych uczniów:

  • podanie o przyjęcie do NPSS, skierowane do dyrektora;
  • orzeczenie do kształcenia specjalnego lub do zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydane przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną;
  • orzeczenie o niepełnosprawności.

Informacje dodatkowe:

  • placówka czynna od poniedziałku do piątku;
  • w godzinach 7.00 – 16.00;
  • możliwość spożywania ciepłego posiłku (obiad);
  • gwarancja bezpłatnego dowozu do placówki;
  • edukacja i terapia w systemie stacjonarnym bądź w środowisku domowym.