o nas

Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy (NSPdP) została utworzona 1 września 2014 r. jako pierwsza w województwie pomorskim. Organem prowadzącym Szkołę jest stowarzyszenie rodziców osób niepełnosprawnych: Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Gdańsku.

NSPdP jest typem szkoły niepublicznej, o uprawnieniach szkoły publicznej. Jest trzyletnią Szkołą przysposabiającą do pracy, przeznaczoną dla absolwentów gimnazjów specjalnych, uczniów  z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Wyróżnia nas bardzo zindywidualizowany program edukacji, dostosowany do potrzeb i możliwości młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Jest on wspierany intensywnymi działaniami rehabilitacyjnymi i terapeutycznymi, także w ramach zewnętrznych projektów docelowych (np. PFRON, UM Gdańsk i inne).

W procesie kształcenia uczniów realizowane są zajęcia edukacyjne: funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęcia rozwijające komunikowanie się, kształtujące kreatywność, wychowanie fizyczne, przysposobienie do pracy, religia/etyka. Ponadto uczniowie uczestniczą w zajęciach rewalidacyjnych, sportowych, zajęciach rozwijających zainteresowania oraz kształtujących umiejętność spędzania wolnego czasu.

Nauczanie przysposobienia do pracy ma na celu przygotowania ucznia (zgodnie z jego możliwościami) do aktywności przez pracę w następujących dziedzinach:

  • gospodarstwo domowe i zajęcia kulinarne;
  • prace porządkowe;
  • prace biurowe;
  • rękodzieło artystyczne.

W ramach przysposobienia do pracy realizowany jest projekt własny Cafe – Galeria „Cztery Pory Roku”.

Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy oferuje uczniom i ich rodzinom:

  • codzienną opiekę pielęgniarską i monitorowanie stanu zdrowia, systematyczne konsultacje lekarza POZ i lekarza rehabilitacji;
  • pracę przez cały rok kalendarzowy z wyłączeniem weekendów oraz dni ustawowo wolnych. W czasie wolnym od zajęć edukacyjnych (np. okresy międzyświąteczne, ferie zimowe, wakacje) realizujemy zajęcia opiekuńczo-rekreacyjne;
  • konsultacje i pomoc w doborze indywidualnego sprzętu rehabilitacyjnego;
  • wsparcie  w sytuacjach trudnych wychowawczo oraz problemowych, w tym trudnych emocjonalnie;
  • wsparcie w rozpoznawaniu, rozumieniu i zaspokajaniu przez rodzinę potrzeb młodzieży;
  • pomoc  w kontaktach z placówkami opieki zdrowotnej i innymi instytucjami w zakresie pomocy dziecku i jego rodzinie;
  • tworzenie warunków  na rzecz  integracji  i  poczucia solidarności  z innymi rodzicami (możliwość uczestniczenia w prowadzonym przez psychologów Klubie Rodzica);
  • organizowanie spotkań, warsztatów i szkoleń dotyczących edukacji, opieki i wychowania osoby z niepełnosprawnością intelektualną;
  • wsparcie pracownika socjalnego udzielane uczniom i ich rodzinom.

NSPdP dysponuje wysoko wykwalifikowaną kadrą:

  • wychowawców – oligofrenopedagogów, wszechstronnie wykształconych w zakresie nowoczesnych form terapii i rewalidacji;
  • specjalistów z zakresu: psychologii, logopedii, tyflopedagogiki, komunikacji wspomagającej i alternatywnej, terapii pedagogicznej, muzyki, rytmiki, zajęć teatralnych i terapii zajęciowej;
  • instruktorów samoobsługi i czynności dnia osób słabowidzących i niewidomych;
  • fizjoterapeutów pracujących między innymi metodami: Bobath, SI, kombinezonów Dunag, Terapii Powięziowej, Kinesiotaping’u;
  • kadrą, którą tworzą osoby świadome niezwykłego charakteru swojego zawodu, którzy podjęli się trudu uzyskania wiedzy i zdobycia wysokich stopni zawodowych, dzięki czemu zapewniają naszym uczniom edukację i terapię na najwyższym poziomie;
  • kadrą, która bazując na wieloletnim doświadczeniu i merytorycznym przygotowaniu do pracy z osobami z niepełnosprawnością, tworzy świat oparty na serdeczności, zrozumieniu, gotowości niesienia pomocy, wspieraniu i współpracy, realizując tym samym misję i Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną.

Ponadto NSPdP dysponuje bezpiecznymi i komfortowymi warunkami pobytu, edukacji i rehabilitacji:

  • małe grupy wychowawcze,
  • sale edukacyjne, terapeutyczne oraz pracownie wyposażone w specjalistyczne pomoce dydaktyczne, dostosowane do możliwości i potrzeb uczniów,
  • gabinety  psychologiczne, logopedyczne, sale rehabilitacyjne, gabinet do hydroterapii,  fizykoterapii, Salę Doświadczania Świata, salę do Integracji Sensorycznej,
  • łazienki dostosowane dla osób niepełnosprawnych,
  • ścieżka sensoryczna i siłownia zewnętrzna,
  • atrakcyjna lokalizacja – bliskie sąsiedztwo pasa nadmorskiego, Parku Regana, ośrodków kulturalnych i rekreacyjnych.

Wymagane dokumenty dla przyjmowanych uczniów:

  • Podanie o przyjęcie do Szkoły skierowane do dyrektora;
  • Orzeczenie do kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną;
  • Orzeczenie o niepełnosprawności;
  • Świadectwo ukończenia gimnazjum specjalnego.